Richard Sanchez: Subject Matter Expert Self Service BI

Een visualisatietool kan binnen een organisatie theoretisch zonder datawarehouse draaien en veel bedrijfswaarde toevoegen, andersom voegt echter enkel een datawarehouse minder toe aan de business value. Data krijgt namelijk pas échte waarde als deze goed wordt gevisualiseerd zodat business users zelf in actie kunnen komen.
- Richard Sanchez 
Image

Richard is binnen Conspect Lead Business Consultant en onze steun en toeverlaat waar het gaat over de inzet van visualisatie/dashboardtools. Tools als Tableau, Pyramid Analytics, Power BI en Qlikview/Qlik Sense kennen voor hem géén geheimen en hij weet als geen ander de voor en tegens van het gebruik van deze tools. Hij betrad zo’n tien jaar geleden de wereld van Business Intelligence en leerde werken met het toen fenomenale Qlikview. Zes jaar geleden stapte hij echter over op het sterk opkomende Tableau en is daar sindsdien qua voorkeur grotendeels bij gebleven. Vanwege bepaalde klantbehoeftes heeft hij zich ook geschoold in Power BI en Pyramid Analytics maar volgens Richard kan (voorlopig) geen enkele tool tippen aan de functionaliteiten van Tableau.

Hij wordt regelmatig gevraagd om organisaties in één van de genoemde tools te trainen maar zet zich daarnaast vooral in om organisaties meer data gedreven te laten werken. Dit doet hij met sessies waarin naast handvaten en skills tevens een cultuur wordt gecreëerd die data ademt, leest en begrijpt. In veel organisaties worden beslissingen grotendeels op gevoel, ervaring en historische data genomen maar data gedreven werken houdt in dat besluitvorming gestaafd wordt met feiten die blijken uit de beschikbare datasets. Richard helpt organisaties groeien op de BI-maturity ladder en ze zover te krijgen dat ze hun rapportagecycli versnellen tot maximaal één dag oude data zodat ze sneller tot actie kunnen overgaan en beslissingen nemen op basis van actuele feiten. De traditionele KPI’s (waarop al jaren wordt gestuurd) worden in deze sessies openlijk ter discussie gesteld en in samenspraak met een kennisgroep worden er vaak nieuwe en nuttigere KPI’s bedacht. Deze manier van werken beloofd niet alleen meer succes in te nemen beslissingen maar brengt ook nieuwe inzichten naar boven die eerder verborgen bleven.

Image

Ook binnen de organisatie helpt Richard collega's aan alle informatie die nodig is om klanten de juiste tool te adviseren. Regelmatig organiseert hij Kennissessies op het gebied van Front-end en visual analytics.

Richard heeft in Enschede Bedrijfskundige Informatica gestudeerd en is daar tevens woonachtig met zijn vrouw en drie kinderen. In zijn vrije tijd staat hij regelmatig op de squashbaan, bestuurt hij de Nederlandse Real Madrid fanclub en bezoekt hij tevens alle thuiswedstrijden van FC Twente.

Wilt u als BI- of informatie-manager eens sparren met Richard over uw BI-strategie? Neem contact op!